Zaken die tijdens de eerste dagen geregeld moeten worden

Na een overlijden zijn er een aantal zaken die zo snel mogelijk geregeld moeten worden:

1. Een Verklaring van overlijden laten opstellen.
Als iemand is overleden moet dat altijd officieel vastgesteld worden door een huisarts of een behandelend arts. Die geeft vervolgens een Verklaring van overlijden af. Alleen een arts kan een Verklaring van overlijden afgeven. Deze is nodig om van de gemeente een verlof tot begraving of tot crematie te verkrijgen.
a. Bij overlijden op reis dient de alarmcentrale van de reisverzekering gebeld te worden.
b. Bij overlijden na een ongeluk dient de centrale van de autoverzekering gebeld te worden.

2. Aangifte doen van overlijden bij de gemeente
De uitvaartondernemer of ieder ander die 'kennis heeft van het overlijden' kan aangifte doen bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente.

3. Nagaan of er sprake is van:
a. Een testament
b. Een codicil en/of donorverklaring
c. Een uitvaartverzekering
d. Persoonlijke (vastgelegde) uitvaartwensen

4. Verklaring van erfrecht laten opstellen met eventueel boedelvolmacht.
Een verklaring van erfrecht is een officiƫle verklaring van een notaris waaruit blijkt of er een testament is, wie de erfgenamen zijn en voor welk deel zij recht hebben op de nalatenschap. Vaak wordt hierin ook opgenomen aan wie de gezamenlijke erfgenamen volmacht hebben gegeven om de erfenis af te wikkelen. Een verklaring van erfrecht is nodig voor het deblokkeren van rekeningen of het wijzigen van papieren die op naam van de overledene staan, maar ook voor het innen van uitkeringen, verzekeringsgelden en restituties van belastingen ten name van de overledene. Voor het opstellen van een verklaring van erfrecht kan een afspraak bij de notaris worden gemaakt. Ga voor meer informatie naar www.notaris.nl.

5. Banken op de hoogte stellen.
Bankinstellingen worden niet door de burgerlijke stand op de hoogte gebracht van een overlijden. Bankinstellingen waar de overledene rekeningen, leningen of andere zaken had lopen, dienen door de nabestaanden schriftelijk op de hoogte gesteld te worden van het overlijden. Daarvoor zijn de volgende zaken van belang:

  • Persoonlijke gegevens van de overledene
  • Nummer van de rekening, lening, bank-/giropassen, creditcards, etc.
  • Verklaring van overlijden
  • Verklaring van erfrecht
  • Trouwboekje of samenlevingscontract (indien van toepassing)
  • Schriftelijke toelichting om aan te geven wat de bedoeling is (vaak gebruiken banken hiervoor hun eigen formulieren)

6. Werkgever en/of uitkeringsinstantie op de hoogte brengen.
Werkgever(s) en/of uitkeringsinstantie(s) dienen tevens door nabestaanden op de hoogte te worden gebracht van een overlijden. Voor het wijzigen of opzeggen van het pensioen en uitkeringen is het voldoende om een kopie van de Verklaring van overlijden op te sturen. Stuur een brief mee waarin wordt uitgelegd wat de bedoeling is, onder vermelding van naam en adres van de overledene en eventueel het nummer waaronder de overledene staat geregistreerd bij de betreffende instelling.

7. Overlijdensuitkering aanvragen.
De uitvaartverzorger krijgt via de gemeente een aanvraagformulier als hij aangifte doet van een overlijden. Een uitkering volgens de Anw wordt vervolgens aangevraagd bij de vestiging van het kantoor van de Sociale Verzekeringsbank waaronder de woonplaats valt. Indien er geen recht is op een Anw-uitkering kan er eventueel bij de gemeente een bijstandsuitkering aangevraagd worden. Meer informatie is verkrijgbaar bij de Sociale Verzekeringsbank, postbus 1100, 1180 BH Amstelveen, telefoon: 020 - 656 56 56, www.svb.nl.

8. Ziektekostenverzekeraar inlichten.
Wanneer door een overlijden de polis(sen) moeten worden gewijzigd, dient de ziektekostenverzekeraar ingelicht te worden. De noodzakelijke gegevens zijn te vinden op de polis.

Tot slot zijn er nog een aantal praktische zaken die direct na een overlijden van belang zijn:

  • Zaken die nodig zijn bij de laatste verzorging en opbaring bij elkaar zoeken, zoals kleding, bril, kunstgebit, recente kleurenfoto etc.
  • Het veilig stellen van de woning van de overledene (gas en elektrische apparatuur uitschakelen in verband met brandgevaar en ramen, deuren e.d. goed afsluiten).
  • Het opmaken en verzenden van de rouwbrieven.